Singapore & Brisbane

Singapore

Den 27 mars bar det iväg till ännu en storstad, Singapore! I och med att vi bara hade två dagar i staden så passade vi första dagen på att gå runt så mycket vi kunde och därmed se så mycket av staden som möjligt. Herregud vilken stad! Det var nästan som att gå på nålar för allt var så fint, rent och extravagant. Det var väldigt mycket av en business-stad och därmed kostymnissar överallt så man kände sig nästan alltid lite underklädd.

Den andra dagen åkte vi iväg till Universal Studios. Ganska likt Disneyland fast med sånt som Universal hade gjort givetvis, som bl.a. Transformers. Den nya attraktionen som de gjort så stor sak av levde absolut upp mot förväntningarna, den ultimata 3D upplevelsen! Resten av dagen där bestod av berg- och dalbanor, andra karuseller, mat och att bara strosa omkring. En varm och härlig dag på ännu en tema park.

Brisbane

Runt midnatt, natten till den 29 mars, flög vi vidare mot Brisbane i Australien där vi är just nu.

4 nätter på hostel och 8 lägenhetsvisningar tog det innan vi äntligen lyckades hitta ett fast boende, som vi just nu delar med 2 Fransmän och 1 Schweizare. Vi har ett av rummen i denna lägenhet som finns på 22a våningen men en helt suverän utiskt över staden och vattnet. Pool, bastu och gym finns det också så vi kan definitivt inte klaga över hur vi bor, även om vi betalar ganska friskt för att bo här. Däremot så kostar det skjortan för boende i stort sett överallt i Brisbane så vi har lyckats väldigt bra anser vi.

I övrigt så är detta en helt underbar stad. Runt 2 miljoner invånare men själva city i sig är av såpass storlek att man kan gå överallt vilket är riktigt skönt. Vädret har vi fortfarande med oss, runt 30 grader, och vi kan just nu inte ha en bättre påsk.

Vi har nu i veckan skickat efter våra skattepapper och gjort en såkallad RSA utbildning (Responsible Service of Alcohol) som är ett måste för att få jobba inom restaurang och bar så vi kan nu efter påsk äntligen börja söka jobb. Håll tummarna för oss!

Hoppas ni alla får en underbar påsk där hemma för det ska vi ha här! En av våra franska flatmates har bestämt att vi ska ha Fajitakväll så det blir lite annorlunda påskmat, men det gillar vi! Bon Apetit & Salut på er alla!

Vi hör av oss igen när det har hänt nåt nytt. Älskar er alla.

Puss & Kram

Singapore

Universal Studios

Brisbane

Vårat nya hem där nästan längs upp :)

Parkhäng i Brisbane

Äntligen Internet!

Har äntligen skaffat oss internet så här kommer lite bildregn :)

Snake Island. Islandhopping i El nido

Hot springs i Coron

Våran bungalow i Choy, Coron

Anette och Steve

Choy Coron

Choy, Coron

Island hopping i El nido

Island hopping El nido

Robin i en palm, som vanligt.....

Bussen mot choy. Notera bensindunkarna..

Här bodde vi

Cykeltur till byn

Snake island

Bästa badrummet ever

Standarden på butikerna i palawan.

Manilla

Kaotisk marknad i manilla

El Nido + Coron

Hallå!

Äntligen är vi på plats i Manila, Filippinernas huvudstad!

Efter att vi frisknade till i El nido på Palawan tog vi några beach dagar. Åkte ut på island hopping, med häftiga grottor, fantastiska stränder och öar.

Helt ärligt var vi lite besvikna på El nido, hade nog för höga förväntningar. El problemet var lite jobbigt och byn var liten och inte så mycket att göra om kvällarna. Så vi bestämde oss att åka upp till Coron/Busuanga Island. En ö precis över Palawan. Så efter en vecka i El nido bokade vi en båt upp till Coron, vi tänkte att det kunde vara trevligt att komma ut på havet och slippa försenade flyg och hemska bussresor. Men nej....
Båten visade sig vara en liten bankabåt med träbänkar, vädret var hemskt och vågorna stora. Det forsade in vatten underifrån och från alla sidor. Illamående försökte man ligga ner men blev ständigt dränkt av vatten som stänkte in. Båten skulle ta max 6 timmar. Lite mer än halvvägs till Coron och mitt ute på öppna havet går givetvis båten sönder! Som tur var fanns en annan bankabåt (mindre än våran) i närheten som fick bogsera oss resten av vägen... Genomblöta och utmattade var vi framme på Coron efter över 10 timmars resa !

Spenderade 2 dagar i Coron city. Umgicks med ett svenskt par Anette och Steve som vi träffat på båten. Badade i en "hot spring" en uppvärmd källa vid foten av en vulkan.
Bestämde oss tillsammans för att ta oss mer norrut på ön och tog en Jeepney till Choy. Ännu en hemsk resa. Smockfull och dåliga vägar. Det stod 2 stora diesel dunkar mitt i bussen och byfolket satt och kedjerökte runt omkring. Jag (bella bad en bön för vårat liv) :)
Men även om det var hemskt var det definitivt värt det, för väl framme var vi i paradiset. En liten resort belägen mitt ute i ödemarken, med privat strand, pool och underbara beach bungalows. Stranden precis utanför dörren, öppna badrum och utsikt över sjärnhimmelen när man sov. Bodde 4 nätter där. Åt mat, spelad kort och drack rom med Anette och Steve :)
Gav oss en dag ut och paddlade kajak och fick se Sjökor!! De ska tydligen vara väldigt sällsynta men fanns en grupp utanför Choy. Ganska läskigt att snorkla i djupt vatten med stora bestar!

Efter ett perfekt avslut på våran tid i Filippinerna flög vi till Manila där vi är nu. Ägnar oss mest åt shopping och strosa runt på Malls innan det imorgon bär av mot Singapore!!

Hörs där!

Kramar i massor

Palawan !

Palawan!

Flög från Cebu till Puerto Princessa, huvudstaden på Palawan. Själva staden var inte mycket att ha, bara massa trafik och avgaser. Spenderade iaf 2 nätter där för att hinna med en dagstur till Subterreanen Underground River.

En två timmars busstur till Sabang och en båttur till en av Filippinernas mest kända sevärdheter. Subterranean River, som är en 8 km lång flod som rinner in i ett berg, det är otroligt välbevarat och har stenformationer som är tusen tusentals års gamla. Vi åkte in i en liten kanot, vi 2 längst fram naturligtvis så vi fick hålla lampan. Väl där inne var det bäcksvart, fullt med mygg och miljarder med fladdermöss. Hur häftigt som helst. Fick däremot inga bra bilder alls hur det såg ut därinne.

Efter flodturen åkte vi till något berg som vi inte minns namnet på, klättrade genom grottor där man för att komma till toppen där en Zipline väntade. 20 sekunder uppifrån berget och ner! Riktig adrenalinkick.

Efter 2 nätter i Puerto Princessa tog vi en 5 timmars buss upp till El nido där vi befinner oss nu. Här har vi dessvärre inte hunnit med att göra mycket då vi båda redan andra dagen åkte på någon slags matförgiftning. Nu är vi på bättringsvägen med var sängliggandes i 3 dagar. Ingen hit då det bara finns elektricitet 12 h om dygnet här. Det blir ganska varmt och ganska mörkt....

Hör av oss med mer om El nido snart!

Nu har vi förresten fått våra visum till Australien också! Nice!

Cebu City !

Cebu City

4/3-6/3

Två dagar i Cebu med hotell och AC igen J Tack gud. Strosade omkring i gigantiska shoppingcenter, drack kaffe och bara mådde bra.  Prövade en 3D rollercoaster, bowlade och gick på bio. Måste säga att det tar på krafterna att resa runt i värmen och släpa på sin packning. Så lite trevligt får vi unna oss!

Med drygt 3 veckor kvar i Fillippinerna lämnade vi Cebu och flög mot ön Palawan, där vi befinner oss nu. Palawan sägs vara den mest outvecklade ön i F. Men inte så långt ifrån Borneo ska den ha en otrolig vacker natur. Vi trivs super än så länge och kommer snart med ett nytt inlägg om denna ö.

Kramar Isabelle och Robin

Malapascua !

Långt sedan uppdatering, men har helt ärligt haft väldigt dåligt med internetuppkoppling.

Detta har vi gjort sen sist.

29/2 – 4/3

Efter en dag i Cebu City med Hotell, Shopping malls, Starbucks och McDonalds satte vi oss på en buss genom ön för att ta oss till ön Malapascua.

Efter 4 timmars buss och en bankabåt var vi framme. Med 20 kilos packning på ryggen och stekande sol var det bara börja leta boende. Hamnade på ett ok hotell, men fanns ingen AC. Vilket vi upptäckte blev nästan olidligt. Vi upptäckte också att Malapascua bestod av endast sand, (bara sandstigar överallt) Hyddor som lokalbefolkningen bodde i, för många tuppar, myggor och spindlar. Inte alls mycket turister, vilket var ganska skönt. Fast såg givetvis sista dagen en grupp med tio koreaner, om vi inte nämnt det så kryllar det av koreaner i Fillippinerna. Stora grupper som inte har något som helst begrepp om normalt beteende. Börjar verkligen gå en på nerverna. Men nog om det.

Under våra 4 dagar på Malapascua hann vi med massa sol och bad, massage på stranden, en helt fantastisk båttur med otrolig snorkling. Dykning och snorkling ska vara vad ön är känd för och den levde verkligen upp till sitt rykte.

En kväll delade vi en flaska rom på stranden och fick se några blinkade lampor längst bort på stranden, vi gick dit och vart glatt överraskade, mitt på öde Malapascua hade en bar slängt upp 4 högtalare och 2 discolampor på stranden. Överlyckliga partade (bella dansade) vi loss med lokalbefolkningen! Superkul! Fillippinare är så trevliga.

Angående priserna vi pratade om så är det verkligen mycket billigare utanför boracay. Ätit varje dag på en inhemsk restaurang och rätterna kostar knappt 10 kronor. Så värt!

Efter några sköna dagar på vackra M. såg vi fram emot att dra vidare och tog samma resa tillbaka till Cebu City.

Två dagar kvar av Boracay :( men... :)

Nu är det söndag och på tisdag, efter 4 veckor, drar vi ifrån denna vackra ö. Sorgligt men kul ändå med nya äventyr och upplevelser. Vi har haft det jättebra här och vi rekommenderar starkt att besöka denna plats för er som har vägarna förbi Filippinerna.

När vi far iväg på tisdag så flyger vi tillbaka till ön Cebu. Vi har bara spenderat en natt där så vi har ännu inte fått uppleva så mycket. Väl där så tänkte vi ta 1-2 dagar i Cebu City för lite shopping och stadsliv, för att senare röra oss upp mot den mysiga Honeymoon Island, Malapascua. Malapascua är känt som en väldigt liten och stilla ö precis norr om Cebu. Där finns inga vägar och elektricitet verkar enbart finnas halva dygnet. Det den är mest känd för sägs vara sin dykning.

Sedan vi hörde av oss senast så har vi bl.a. surfat (försökt) i en vågmaskin. Riktigt roligt men jäkla svårt för oss nybörjare. Man kände sig lagomt kass när instruktörerna började flippa brädorna, men ändå en annorlunda och kul upplevelse.
Det vi har gjort mer är att farit runt på de flesta stränderna på den här ön. Det är så varmt om dagarna så det går knappt att hålla sig uppe på land så vi har solat, badat, solat lite mer och badat ännu mer.

De främsta anledningarna till att vi varit kvar på Boracay såhär länge är som vi tidigare nämnt att Bella skulle få sitt visum och att Robin inväntade sitt VISA kort från Sverige. Bellas visum kom som lovat efter cirkus en vecka men Robin VISA kort hinner typiskt nog inte ner hit, så det får vi plocka upp i Manila istället om ungefär 3-4 veckor.

En annan oviktig men rolig incident är att Bella har fått sitt livs "diss" och det från den mest maskulina och äckliga "Ladyboyen" på ön. En natt på väg hem från en utekväll så skar plötsligt han/hon in framför oss. Vi fnittrade lite och han/hon blev extremt upprörd och skrek flera gånger åt Robin "your girlfriend looks like a fucking ogre!!!" (träsktroll eller troll, för er som inte vet) Robin vart arg och konfronterade han/hon. Men ladyboyen ställde sig med ansiktet mot en palm och upprepade maniskt ordet "ogre, ogre, ogre". Haha, vi skyndade då snabbt därifrån....

Det här blir nog det sista ni hör från oss på ett tag. Vet inte hur det ser ut med internetuppkoppling på Malapascua men uppdaterar så snart vi kan.

Hoppas alla mår fint därhemma :) Kramar!!

Tatuerings grabbarna!

Här bor vi

Bättre väder !

2012-02-19

Ja, vad har hänt sedan alla hjärtans dag….

Äntligen har vi fått utomlandsvärmen tillbaka! 3 dagar straight nu och hoppas verkligen det fortsätter. Det enda typiska är ju att Robin passade på att boka in tatuering nu när det varit så dåligt väder och så fort han är klar så är blir det stekande sol. Han får dock ta det med en klackspark och göra det bästa av det. För er som inte hängt med så har Robin 3 tatuerare, 3 länder och totalt 4 sittningar senare nämligen äntligen tatuerat klar sin ”sleve” på högerarmen.  Konstverk!

Tillbaka till det viktiga samtalsämnet; vädret! Nu har vi äntligen kunnat dra iväg och få se lite mer av det vackra Boracay. Idag passade vi på att dra till den norra stranden Puka Beach, a.k.a. snäckstranden. Stranden var nämligen full av ”havsbotten-slipade” snäckor. Det lät som att man gick runt i porslin när man traskade fram. Ganska fräckt.

Innan vi for så träffade vi ett annat svenskt par här på hotellet som följde med oss. Killen hette ironiskt nog också Robin. Väl på plats på Puka Beach så skulle vi direkt gå och köpa lite förfriskningar. Vi beställde en hink med öl och en drink. På detta ställe så var de tydligen inte så vana med att folk ville sitta med sin dricka på stranden, så vi fick öl i en jäkla kastrull! Drinken måste vi givetvis också nämna som Anna fick med sig i en pet-flaska! Haha, snacka om take-away inspiration.

Vågorna i havet var ganska hårdhänta när vi skulle i för att doppa oss och vi fick oss en och en annan smäll. Utöver det så var det en skön och mysig dag på stranden. Bella har plockat mängdvis med vita snäckor som måste med hem!  När vi höll på att vandra tillbaka för att ta en tricycle till hotellet så får Robin (jag) för sig att sparka sin amerikanska fotboll rakt upp i luften. Bollen hamnar givetvis mitt uppe i den enda palmen som står just där på stranden. Självfallet så måste jag ju klättra upp i palmen för att hämta den, och förvånande nog så gick det riktigt smidigt (bildbevis finns).

På kvällen var vi ute och partade med Anna och Robin. Riktigt roligt. Träffade massa trevliga fillippinare som promt vill ha med oss ut ikväll också. Fillippinare är överhuvudtaget väldigt trevliga och måna om alla turister.

Men ikväll blir det lugnt för oss. Lugna kvällar brukar bestå av häng på verandan, chill i hängmattan, kortspel  och på sin höjd ta sig ut för att köpa en Scwarma kebab som vi praktiskt taget lever av :)

Hoppas alla har det bra där hemma!

Puss & Kram

Valentines

Hello!

Har ar allt bra, vi sitter just nu och kollar jobb och boende infor Australien. Verkar bli lite svart med boende. Dyrt!!

Hoppas alla hade en bra Valentines. Jag, Bella blev saklart valdigt uppvaktad. For er som kanner Robin vet ni att han alskar och overasska. Och overasskad blev jag :) Fick rosor och chailatte pa morgonen. Massage och tatuering pa dagen. Pa kvallen var det bokat 5 ratters pa den finaste restaurangen pa hela stranden. Det var dekorerat som en brollopsmiddag med livemusik. Maten var den basta vi bada nagonsin atit, champagne och vin till det. Helt underbart. Efter vi var det sista paret ut, dansade vi pa stranden till "love music" fran narliggande barer, hur mysigt som helst. :) <3

Annars har vi inte gjort mycket da det fortfarande ar daligt vader! Forstar inte hur vi kan ha sant oflyt. Tur att det ar varmt i luften iaf. Robin ska tatuera sig nu i dagarna, vantar bara pa att tatueraren ska bli klar med designen.

Saknar alla dar hemma! Kramar

Grabbarna på beachen

Alex på ölspel med koreaner

till mamma camilla :)

Bella får en liten mini tatuering

13/2 Boracay

Godmorgon!

Klockan är här ca 12.00, vi var vakna tidigt för att vi tänkte åka till immigration och
förlänga Isabelles visum och sedan ta en tur runt ön. Men regnet öser ner. Vilket det gjorde
igår också. Börjar bli lite tröttsamt, i detta väder blir alternativen väldigt få.
Tur att vi har TV med typ 100 kanaler.

Vi har iaf bestämt att det blir två veckor till här på Boracay, främst för att vänta
in Robins visa kort och Isabelles visum, men även för att spara lite pengar. Bestämde oss
precis för att fancy middagar varje kväll kanske inte går om man lever backpacking och budgetliv :)

Den 28:e flyger vi ner mot Cebu igen och tar oss upp till ön Malapascua. Det är en liten ö
precis ovanför Cebu som ska vara lite honeymoon aktigt.
Där blir det lungt och skönt i någon vecka innan vi flyger mot Palawan där det ska vara en
hel del att utforska.

Härom kvällen var vi på "Hobbit bar" En sagan om ringen inspererad restaurang. Med bara
hobbits (dvärgar) som personal. Skulle för första gången pröva en riktig fillipinsk maträtt; fick kallops...
Men bra pris var det. Mat och dricka knappt 50 kronor var.
Boracay sägs vara det dyraste stället i fillippinerna, en öl i butik kostar 5 kronor, på krogen 9 kr.
I fredags hade vi lite afterbeach på en strandbar i 5 timmar. Slutnotan blev 100 kronor. Öl och mat. Ser fram emot "billigare" öar :)

Ska göra lite utflykter så fort det blir bättre väder. Bilder kommer då.

Bilder Boracay

Hello!

Här kommer lite bilder från Boracay. Som ni ser är vi ganska bleka jämfört med grabbarna. Inte så kul.
Ska precis säga hejdå  till dem då de drar vidare mot L.A.

Ariels point var hur bra som helst. Sol, bad, snorkling och cliffdiving, som ni ser på bilderna. Vi hoppade från
allt upp till 15 meter. Till och med Bella efter några öl hoppade från 15.
Det fanns 2 apor som var fastkedjade, och tur var väl det. En av dem attackerade Bella när hon skulle mata dem med öl (de tyckte om öl och chips) Slet en tuss från Bellas hår. Aporna tyckte inte om tjejer sa ägaren!!

Hörde att det var jordbävning och tsunami varning nere på Negros och Cebu, inte alls långt ifrån oss.
Vi visste inte om det innan vi fick höra det från Sverige så vi är helt oskadda :)

Nu blir det lungt i några dagar efter en del festande. Ser fram emot långa dagar på stranden och mysiga kvällar.

Bilder Hong Kong 2

Lite mer bilder från Hong Kong :)

Boracay

Hej!

Nu är vi på plats i Boracay. För de som inte vet är Boracay är en ö utanför Panay, här finns White beach som är känd som en av världens finaste stränder.
Vi bor mitt på ön på samma ställe som Alex, Bellas bror. Vi har pool, gräsmatta och hängmatta. Vilket ses som en lyx. :) Har inte haft det bästa vädret, men ändå runt 30 grader. Regnet har ibland öst ner och vi har fått vada hem efter partykvällar.

Än så länge har vi badat, solat, festat, ätit god mat och bella har äntligen fått lite pampering. Det är mycket folk och turister, men väldigt skön stämning.

Idag ska vi på båttur till Ariels Point med de andra grabbarna. Hoppa från klippor, gratis mat och gratis sprit. Låter underbart. .

Skriver när vi har gjort mer, har hittills egentligen mest bara tagit de lungt och njutit av semester.

Bilder kommer :)

Puss

Sjyst avslappnande boende. Billigt också!

1 dag på cebu

Nu sitter vi på mactan flygplats på Cebu och vi har här fått se den fattiga sidan av Filippinerna. När vi landade igår gick vi in i en 40 graders vägg, vilket va sjukt efterlängtat! Äntligen tropisk värme! Vårat boende har varit betydligt bättre än på Hongkong även om vi bara betalat 200sek för natten här. Nu bär det av mot Caticlan/Boracay som enligt en amerikanska här i Lapu-Lapu är Filippinernas "rich mans country". Vilket kanske passar oss nu, Speciellt Bella. Väl på ön Boracay har vi vita stränder och Bellas bror Alex (med Entourage) som väntar. Bella längtar jättemycket efter dig Alex, om du nu skulle läsa detta. Vi uppdaterar mer och lägger upp bilder när vi slagit läger på Boracay. Googla det ni som läser nu. Ni kommer bli avundsjuka. Puss & Kram